Yleisurheiluväki mylläsi brändinsä. Näkyvimmät muutokset ovat urheilijoiden asut, logo ja nimi.
– Ilme kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Urheiluliiton kaupallinen johtaja Jari Töykkä tiivistää nasevasti humpan juonen, sillä liitossa laitettiin lähes kaikki visuaaliset asiat uusiksi.
Eikä siinä vielä kaikki.
Myös brändinimi ja logo vaihtuvat.
Suomen urheiluliitto säilyy virallisena nimenä, mutta jatkossa Suomen yleisurheilu ja englanniksi Finnish Ahtletics ovat ainoat käytettävät logot. Tällä halutaan ilmentää koko suomalaista yleisurheilua, ei vain liittoa.
– Suomen urheiluliitolla on nimenä vahvat perinteet, mutta se on hieman harhaanjohtava, toteaa liiton puheenjohtaja Riikka Pakarinen.
Kansainvälinen yleisurheiluliitto on World Athletics ja Euroopan liitto European Athletics.
Näkyviä muutoksia ovat urheilijoiden kisa-asut ja logo.
Viime vuodet suomalaiset ovat urheilleet maajoukkuetapahtumissa ja arvokisoissa vaaleansinisissä tekstiileissä. Nyt liiton tekstiilipartneri Craft on valmistanut edellistä mallistoa huomattavasti tummemman siniset kamppeet. Samat värit ovat läsnä yleisurheiluväen muissa uusissa tuotteissa.
– Uusi logo on parempi kuin vanhat, Pakarinen innostuu.
– Uudet asut ovat erittäin hienot: klassiset ja yksinkertaiset. On tärkeää, että ne kuvastavat suomalaisuutta hyvin vahvasti, puheenjohtaja sanoo.
Yleisurheiluporukan vapaa-ajan vetimet mukailevat väritykseltään ja tyyliltään trendikästä mutta rentoa katumuotia.
– Visuaalisuus on tapa viestiä brändistä vastaanottajille. Ei yksi brändiuudistus tietenkään lajia mullista, mutta positiivisen itsetunnon kohotusta sillä tavoitellaan. Haluamme myös puhutella nuoria entistä paremmin ja vetovoimaisemmin, Töykkä kommentoi.
Uudet tekstiilit ovat käytössä ainakin kaudet 2024 ja 2025.
Mittavan uudistuksen taustalla on viime syksynä alkanut brändiuudistus. Sen toteutti Urheiluliiton henkilökunta yhdessä mainostoimistokumppanin kanssa. Työryhmä kysyi uudistustarpeista- ja ideoista myös urheilijoilta ja noin 2 000 henkilöltä sosiaalisen median kautta.
– Haluamme kirkastaa yleisurheilun brändiä ja näkyvyyttä. Tuomme ne entistä enemmän tähän päivään. Uudistus tapahtuu osuvaan aikaan, kun ensi kesänä järjestetään kahdet arvokisat, Pakarinen toteaa.
Yleisurheilun maine suomalaisten urheilukuluttajien keskuudessa on kiitettävä. Tutkimusyritys Sponsor Insightin raportissa yleisurheilu on vuonna 2024 jääkiekkoilun jälkeen Suomen toiseksi kiinnostavin laji.
– Haluamme olla Suomen kiinnostavin urheilulaji, Töykkä linjaa.
Tavoitetta voi pitää mahdollisena, sillä periaatteessa kaikki suomalaiset yleisurheilevat.
– Jokainen suomalainen lenkkeilee juosten tai kävellen. Yksi uusista iskulauseistamme on: ”Kun me liikumme, me kaikki olemme yleisurheilijoita”.
Fanimallisto
Ensi viikolla aukeaa Suomen yleisurheilun nettikauppa. Se on kotimaisessa yksilölajiurheilussa mahdollisesti ensimmäinen kattojärjestövetoinen fanituoteliike.
– Keskitymme entistä enemmän fanikulttuurin kehittämiseen. Nettikaupan myötä pystymme nousemaan pallopelien rinnalle, kun kuluttaja voi ostaa samanlaisia tekstiilejä, mitä urheilijamme käyttävät, Pakarinen sanoo.
Yleisurheilun brändiuudistuksen viimeinen silaus on lähitulevaisuudessa käyttöön pulpahtava verkkosivustomuokkaus.
Mittavan uudistuksen taustalla on viime syksynä alkanut brändiuudistus. Sen toteutti Urheiluliiton henkilökunta yhdessä mainostoimistokumppanin kanssa. Työryhmä kysyi uudistustarpeista- ja ideoista myös urheilijoilta ja noin 2 000 henkilöltä sosiaalisen median kautta.
– Haluamme kirkastaa yleisurheilun brändiä ja näkyvyyttä. Tuomme ne entistä enemmän tähän päivään. Uudistus tapahtuu osuvaan aikaan, kun ensi kesänä järjestetään kahdet arvokisat, Pakarinen toteaa.
Yleisurheilun maine suomalaisten urheilukuluttajien keskuudessa on kiitettävä. Tutkimusyritys Sponsor Insightin raportissa yleisurheilu on vuonna 2024 jääkiekkoilun jälkeen Suomen toiseksi kiinnostavin laji.
– Haluamme olla Suomen kiinnostavin urheilulaji, Töykkä linjaa.
Tavoitetta voi pitää mahdollisena, sillä periaatteessa kaikki suomalaiset yleisurheilevat.
– Jokainen suomalainen lenkkeilee juosten tai kävellen. Yksi uusista iskulauseistamme on: ”Kun me liikumme, me kaikki olemme yleisurheilijoita”.
Fanimallisto
Ensi viikolla aukeaa Suomen yleisurheilun nettikauppa. Se on kotimaisessa yksilölajiurheilussa mahdollisesti ensimmäinen kattojärjestövetoinen fanituoteliike.
– Keskitymme entistä enemmän fanikulttuurin kehittämiseen. Nettikaupan myötä pystymme nousemaan pallopelien rinnalle, kun kuluttaja voi ostaa samanlaisia tekstiilejä, mitä urheilijamme käyttävät, Pakarinen sanoo.
Yleisurheilun brändiuudistuksen viimeinen silaus on lähitulevaisuudessa käyttöön pulpahtava verkkosivustomuokkaus.